Ambe nak sihat.. Alhamdullillah... JOM kita ikut sunnah Diet Rasullullah SAW...
Rasulullah SAW merupakan seorang yang
mementingkan khasiat dan mutu makanan yang diambil agar dapat sepenuh
keberkatan dan manfaat daripadanya. Rasullulah tak pernah sakit perut
sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. .
1. Jangan makan SUSU + DAGING
2. Jangan makan DAGING + IKAN
3. Jangan makan IKAN + SUSU
4. Jangan makan AYAM + SUSU
5. Jangan makan IKAN + TELUR
6. Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
7. Jangan makan SUSU + CUKA
8. Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL
*nie masalah...pebrett tiap kali ada mkn2 kat opis, bnda plg senang wat n bawa...huhhhh!
9. Jangan makan buah selepas makan nasi , sebaliknya makan buah terlebih dahulu, baru makan nasi.
*ni daahh lamaaa aku ikut, xda istilah pencucui mulut selepas mkn dah yeee..INGAT!!!
10. Jangan sesekali tinggal makan malam.
* SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA. Nampak memanglah pelik.. tapi, kalau tak percaya... cobalaa.. Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti. kerepottt laaa...haahhaaa...
11. Jangan makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
* Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di khuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.
12. Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan seperti mandi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik.
*Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.
13. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi.
*Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).
14. Waktu sembahyang Subuh disunatkan kita bertafakkur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa)
*Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.
15. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.
*Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)
16. Tidur 1 jam selepas makan tengahari.
*stahu
aku kita sunnat tdur sekejap sebelum waktu zuhur, bak kata adk aku bla
pkul 11am, ~jom amek sunnat nak..hehehhe..jd waktu mkn kena awal laa
kot..x jadi mkn tgah hari dah lau awal...2+1 laa senang..hehhehe
17. JOM puasa sunnat hari Isnin n Khamis..
*jimat kos + dapat jaga mesin perut kita + sihat lg kuat = xpyh diet xmkn lagsungg..rugi..baik puasa...kan...kan..
to bee conti...
jwb yee cik muda...hehehe
3 comments:
nak chantekkkkkkkkkkkkkkkk boleee????
SNE+BEUTSKIN laaaaa...heeeeeee
Assalamualaikum.saya Aween, consultant NZ New Image. Dapatkan Alpha Lipid SD2 dengan HARGA JIMAT RM160 shj untuk 1 tin ALSD2 +Free Shaker+ Free Buku Panduan +Free Ketostik (4 strip). Harga biasa RM180. Tawaran berakhir pada 27 Feb 2013. Cepat.cepat. Jangan terlepas promosi hebat ni!! SMS/Whatsapp 0197837048 for fast reply.pengedar seluruh negeri juga diperlukan. thanks!
http://insideoutsideofmine.blogspot.com
Post a Comment